Vrijwel dagelijks zien we foto’s en video’s van vluchtelingen in de Europese media. Die beelden framen ‘de vluchteling’ vaak onbewust als slachtoffer óf gevaar, en spelen anti-migratiesentimenten in de kaart. Cultuurwetenschapper Jeroen Boom zag dat ambitieuze filmmakers experimenteren met andere, meer verantwoorde manieren om migratie in beeld te brengen. Boom promoveert op 6 maart op zijn onderzoek naar alternatieve representaties van vluchtelingen.

Naar hoe vluchtelingen in de media in beeld worden gebracht en hoe ze geframed worden, is al veel onderzoek gedaan. “Het zijn vaak massa’s, meestal gefilmd door drones van bovenaf, zodat de kijker letterlijk op ze neerkijkt. De aanwezigheid van beveiliging is ook belangrijk. Mannen die met wapens langs de hekken van een kamp patrouilleren. Hulpverleners met mondkapjes op tegen ziekten. Als vluchteling ben je of een slachtoffer, of een bedreiging”, zegt Boom. Die terugkerende beelden creëren een ongelijkwaardige relatie tussen ‘ons,’ kijkers, en ‘hen,’ de vluchtelingen, en spelen populistisch gedachtengoed in de kaart, denkt de onderzoeker.

“We hebben beelden nodig die ons meer vertellen over de complexiteit en ambiguïteit van migratie, in plaats van vluchtelingen alleen als afhankelijk of bedreigend te presenteren.”

Lees het hele artikel op de site van de Radboud Universiteit.

Beeld: afp