Lang is autisme vooral bekeken door een medische bril. Is autisme een stoornis, die behandeld moet worden? Volgens orthopedagoge professor Ilse Noens kan je er ook op een heel andere manier naar kijken. “De laatste tien jaar zien we een paradigmashift in het wetenschappelijk onderzoek naar autisme: steeds meer onderzoekers gaan uit van het neurodiversiteitsperspectief”, vertelt ze.

Professor Noens begeleidt binnen PraxisP, het praktijkcentrum van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, kinderen met autisme en hun ouders. “Het gaat er ons daarbij niet om kinderen te leren om zich te gedragen zoals neurotypische mensen, maar wel om samen na te denken over wat zij nodig hebben om zich in onze neurotypische samenleving staande te houden.”

“Het is dus zaak om onze opleidingen neurodiversiteitsproof te maken en om ruimte te creëren voor onze neurodivergente collega’s. Want autistische psychologen of pedagogen – ik ken er een paar die ervoor durven uitkomen – zouden een prachtige rol kunnen spelen bij het autisme-sensitiever maken van de hulpverlening.”

Lees het lange artikel verder op de site van Universiteit Leuven