Fer van den Boomen schreef een proefschrift over organisatieadvieswerk. Hij voerde zijn onderzoek uit in de onderzoeksgroep Industrial Engineering and Business Information Systems (IEBIS). In het proefschrift biedt Van den Boomen een concreet en praktisch toepasbaar handelingsrepertoire dat adviseurs kunnen gebruiken om hun klanten beter te ondersteunen. Het is vooral bruikbaar bij complexe vraagstukken die innovatie en daarmee ook tweede-ordeleren vereisen. Dat handelingsrepertoire bestaat uit vier rollen die adviseurs innemen in gesprekken met hun klanten en tien principes om tweede-ordeleren te stimuleren.
Veertig handelingsopties
Door de vier rollen en tien principes te combineren beschikken adviseurs over in totaal veertig handelingsopties. De vier rollen die adviseurs in kunnen nemen om leerprocessen te stimuleren zijn:
- Aanreiken van kennis: De adviseur deelt waardevolle informatie en inzichten met de klant.
- Arrangeren van gesprekken: De adviseur zorgt voor de voorwaarden en kaders voor het voeren van productieve gesprekken met de klant.
- Ensceneren van leerervaringen: De adviseur creëert een omgeving waarin de klant nieuwe kennis en vaardigheden kan opdoen.
- Uitdagen van de manier van kijken: De adviseur moedigt de klant aan om de bestaande manier van denken en doen te heroverwegen.
Lees het hele bericht op de site van de UTwente.
De tien principes staan op de site van Van den Boomen.