Sophia Gaenssle, assistent-professor Creative Industries and Digitalisation aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, heeft in wetenschappelijk tijdschrift Kyklos een paper gepubliceerd waaruit blijkt dat naakt loont op Instagram, getiteld ‘Inkomensverdeling en naaktheid op sociale media: aandachtseconomie van Instagramsterren’. Het is de eerste kwantitatieve studie naar het inkomen van influencers op het sociale mediaplatform.

In de paper doet Gaenssle een empirische analyse van 500 top-Instagramsterren in de categorieën mode, beauty, fitness en sport, muziek, foto en kunst en eten en veganistisch. De data over populariteit, postgedrag en geschatte prijzen per post laten inderdaad een positieve invloed zien van blootstelling van het lichaam op financieel succes. Accounts met naakt behalen hogere prijzen en advertentie-inkomsten, ongeacht het geslacht.

Het onderzoek naar het verdienen aan naakt op sociale media laat zien dat er meer bewustzijn en dialoog nodig is over de sociale en culturele implicaties van geseksualiseerde inhoud.

Les het hele stuk op de site van de EUR.

 

Sophia Gaenssle. Foto: EUR