Regelmatig verhalen lezen zorgt ervoor dat sociaal-cognitieve vaardigheden – zoals empathie – sterker worden, bij zowel kinderen als volwassenen. En dat zorgt er weer voor dat we ons tijdens het lezen beter en sneller kunnen inleven in personages. Taalwetenschapper Lynn Eekhof promoveert op 15 januari op dit onderwerp aan de Radboud Universiteit. “Ik denk dat we meer moeten doen met de verwondering over wat verhalen doen, in plaats van lezen alleen zien als een praktische vaardigheid.”

Om de samenhang tussen het lezen van verhalen en sociaal-cognitieve vaardigheden te onderzoeken, liet Eekhof honderden proefpersonen allerlei verhalen lezen en onderzocht ze, onder andere door het gebruik van een oogbewegingscamera, hoe ze die verhalen lazen en hoe dat samenhing met hun sociaal-cognitieve vaardigheden. “Daaruit bleek dat er een wederzijds versterkende relatie bestaat tussen sociale cognitie en verhalen. Omdat we onze sociaal-cognitieve vaardigheden gebruiken om verhalen te begrijpen, worden die vaardigheden steeds beter door regelmatig te lezen. En dát zorgt er weer voor dat we ons tijdens het lezen ook beter en sneller kunnen inleven in personages.”

Lees het hele verhaal op de site van de Radboud Universiteit.

Beeld: Tima Miroshnichenko