Leerlingen met veel zelfbeheersing en doorzettingsvermogen halen doorgaans betere schoolcijfers. Men dacht dat kinderen dóór die goede werkhouding betere cijfers haalden, maar biologisch psychologen aan de Vrije Universiteit Amsterdam ontdekten dat de relatie veel minder oorzakelijk is dan werd gedacht. Kinderen met een aanleg voor een goede werkhouding hebben namelijk óók aanleg voor goede schoolprestaties.

Psychologe  Elsje van Bergen: “Het blijkt dat de genen die je van je ouders krijgt niet alleen invloed hebben op je rapportcijfers, maar ook op je werkhouding.”

De wetenschappers ontdekten dat zelfbeheersing en doorzettingsvermogen 70% erfelijk zijn en schoolse vaardigheden 80%. Kinderen kunnen lezen en rekenen door goed onderwijs en oefenen, het belang daarvan staat boven kijf, maar kinderen verschillen in hoe makkelijk ze het oppikken. 80% erfelijk betekent dat 80% van de verschillen in hun schoolse vaardigheden komen door genetische verschillen tussen kinderen.

Lees het hele stuk op de site van de VU.

Beeld: Bruce Matsunaga