Ien van de Goor, bijzonder hoogleraar Publieke Gezondheid aan de Tilburg University, heeft een droomproject: een krachtiger nationaal gezondheidsbeleid.

“Om de leefomgeving voor iedereen gezonder te maken, wordt het hoogste tijd om serieus naar de ‘commercial determinants of health’ te kijken. Tachtig procent van de aanbiedingen in de supermarkt betreft ‘ongezonde producten’ zoals frisdrank, alcoholhoudende drank en ‘ultra processed food’. Laten we ons richten op het uitbannen van kindermarketing voor snoep, frisdrank en andere zoetigheid en op het aanbieden van gezonde schoollunches. Of een – landelijke – beperking van de – ook almaar toenemende – vestiging van fastfoodketens, het weren van energydrinks uit supermarkten (waar kinderartsen al enige tijd voor pleiten), het verbieden van ‘vapen’ en het eindelijk invoeren van die suikertaks. Dit vraagt om een landelijke, collectieve benadering, zodat lokale partijen gesteund worden in hun gezondheidsbeleid.”

Lees hier het hele antwoord van Van de Goor op ‘de jaarlijkse vraag’.