Is het Nederlandse hoger onderwijs in de toekomst bereikbaar via één grote, virtuele campus? Kunnen hoorcolleges dan worden verzorgd door avatars? Kan een student dan vanuit huis colleges volgen maar toch het gevoel hebben in de collegezaal te zitten? Misschien wel, waarschijnlijk niet, maar het hoger onderwijs moet tenminste nadenken over de mogelijkheden en betekenis van een metaverse, vertelt Gül Akcaova. Zij is Lead Futurist bij SURF, de ict-coöperatie van onderwijs en onderzoek, en leidde een verkenning naar het fenomeen. “Ik verwacht dat er in 2035 voldoende infrastructuur is om een volwassen metaverse te hebben.”

Men kan zich een metaverse voorstellen als een online omgeving waarin de gebruiker meer en verdergaande interactie heeft met objecten, andere mensen of non-player character (NPC) – door de computer gegenereerde personages. “Die interacties zijn niet alleen sociaal, maar kunnen ook te maken hebben met werk of koopgedrag”, legt Akcaova uit.

“Op AI, dat al vrij volwassen is, kunnen we vaak alleen nog reageren, maar bij een metaverse zouden we heel actief aan de ontwikkeling kunnen meewerken.”

Interessant stuk op de site van ScienceGuide.