Veel scheepssluizen in Nederland, gebouwd in de vorige eeuw, naderen het einde van hun levensduur en zullen de komende decennia gerenoveerd moeten worden. Dit vormt een grote uitdaging voor het uitvoeringsorgaan Rijkswaterstaat van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat verantwoordelijk is voor deze taak. Promovendus Sjoerd Knippenberg ontwikkelde een productplatform om het ontwerp (en herontwerp) van scheepssluizen te standaardiseren en ondersteunde Rijkswaterstaat bij de renovaties. Op 12 september verdedigde hij zijn proefschrift bij de faculteit Werktuigbouwkunde.

De meeste huidige scheepssluizen zijn ontworpen om aan locatiespecifieke eisen te voldoen, wat heeft geleid tot een breed scala aan verschillende, unieke ontwerpen. Nu ze allemaal gerenoveerd moeten worden, waarom zouden we dan niet van de gelegenheid gebruik maken om deze ontwerpen waar mogelijk te standaardiseren? “Door meer gestandaardiseerde oplossingen te bedenken, wordt de renovatie niet alleen efficiënter, maar ook sneller, goedkoper en zelfs duurzamer, omdat je de gestandaardiseerde elementen makkelijker kunt hergebruiken”, stelt Knippenberg.

Lees meer op de site van de TUe.