Op 11 juli 2025 opende de Kura Gallery in Tokio een uitgebreide tentoonstelling, Fracture: Japanese Graphic Design 1875–1975, die tot 26 juli te zien was. Curator, ontwerper, docent en historicus Ian Lynam creëerde de tentoonstelling als een ‘archief in beeld’ van veel van de objecten en artefacten die te zien zijn in het onlangs verschenen hybride boek met dezelfde titel. Zowel het boek als de tentoonstelling verkennen grafisch ontwerp in Japan, vanaf de basis in de grafische kunst en de ambachten, via de industriële, oorlogs- en commerciële periodes, tot het pre-digitale tijdperk. De tentoonstelling toonde ook in Japan ontworpen objecten die een link leggen met westerse/hybride ideeën over moderniteit, imperialisme, gender, commercie, seksualiteit en esthetiek.
De tentoonstelling bevatte een aantal stukken die honderd jaar oud zijn, van een kimono met zeer decoratieve Art Deco-ontwerpen tot de allereerste commerciële kunstpublicaties van Japan. De ontwerprichtlijnen voor de Olympische Spelen van 1964 in Tokio waren te zien, evenals een selectie van Japans vroege, radicale, feministische en eerste massaal verspreide LGBTQ+-publicaties. Er waren prachtige gigantische veelkleurige posters van enkele van de grootste grafische ontwerpers van Japan, zoals Yokoo Tadanori, maar ook decoratieve posters van minder bekende ontwerpers.
Steven Haller vroeg Lynam om uitleg over de verschillen tussen deze en eerdere periodes van Japans Design, de invloed van het verleden en het Westen op de Japanse geschiedenis, en over de titel ‘Fracture’.
Lees het hele interview in De Salon.
De vertaling is gepubliceerd met toestemming van www.PRINTmag.com. De tekst is geschreven door Steven Heller voor The Daily Heller.
