Socioloog Tim Immerzeel van de Universiteit Utrecht werkte na zijn promotieonderzoek enige jaren als docent maatschappijleer en -wetenschappen in het voorgezet onderwijs. “Klimaatverandering leek mij het meest relevante maatschappelijk vraagstuk. Maar het bleek niet voor te komen in het curriculum.” Dat moest anders. Immerzeel ontwikkelde Klimaatwijzer, een platform waarop elke docent maatschappijleer en -wetenschappen kant-en-klaar lesmateriaal over klimaatverandering kan downloaden.
Immerzeel ruilde het voortgezet onderwijs in voor een baan bij de universiteit waar hij de afgelopen tweeënhalf jaar als onderwijsontwikkelaar en docent onder meer bezig is geweest met het opzetten van een landelijke minor. “Die nationale minor Klimaatsociologie staat, en kan gevolgd worden door alle studenten die geïnteresseerd zijn in de sociologische perspectieven op klimaatverandering.” Binnen de minor bestuderen studenten onder andere de complexe paradox hoe het mogelijk is dat de impact van klimaatverandering dreigend is, terwijl er nog steeds beperkte actie wordt ondernomen om klimaatverandering tegen te gaan.
Een van de lessen die hij zijn leerlingen op de middelbare school voorschotelde was Heerser, rentmeester, partner of participant. “Dat is een vrij filosofische les over verschillende visies op de relatie tussen mens en natuur,” legt Immerzeel uit. In het klaslokaal wees hij vier hoeken aan. Elke hoek stond voor een visie op de relatie tussen mens en natuur. “Ik vroeg onder meer wat het huidige dominante beeld is van de relatie mens-natuur. Van die vier mogelijkheden gingen de meeste leerlingen bij ‘heerser’ staan. Vervolgens discussieerden we of dit de relatie is die we moeten nastreven. Daar kwamen mooie gesprekken van. Toen ik de klas vroeg waar we volgens hen in de toekomst naartoe moesten bewegen, gingen de meesten in de hoek van ‘partner’ staan. Ze vonden dat de natuur er evenveel mag zijn als zijzelf, dat ze meer moesten luisteren naar de natuur.”
Lees het hele bericht op de site van de Universiteit Utrecht.
