De wereldbevolking van 8 miljard mensen vraagt veel van onze aarde. Er ontstaan daarom steeds meer initiatieven om mens, milieu en economie
beter met elkaar in evenwicht te brengen. Ook bedrijven wijzigen hun koers richting verduurzaming en herzien hun langetermijnplannen. Hoe
draagt strategisch management daaraan bij? Dat onderzoekt hoogleraar Strategisch management Myriam Cloodt. ‘We hebben nu het momentum,
maar het gaat me nog te langzaam.’

‘We zien in ons onderzoek dat managers zich nu vaker focussen op de vraag: Wat vinden we belangrijk en hoe gaan we onze middelen inzetten om ons doel te halen, mét duurzame en rechtvaardige oplossingen?’ Met dit dieperliggende doel – in managementtermen ‘purpose’ – als stip op de horizon, ontwikkelen onderzoekers en organisaties nieuwe bedrijfsmodellen. ‘Willen bedrijven verduurzamen, dan moeten ze veel meer gaan samenwerken en meer informatie delen. Onder andere met stakeholders en ecosysteempartners. In de circulaire plasticsindustrie zagen we bijvoorbeeld dat bepaalde nieuwe technologieën voor het produceren van producten gebaseerd op plastic afval een uniforme afvalinstroom vereisten.’

‘De faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit werkt momenteel aan een nieuwe onderwijsvisie.’ Dit vloeit voort uit een overleg tussen decanen van de veertien Nederlandse universiteiten, dat twee jaar geleden plaatsvond. Zij stelden een gezamenlijke impactagenda
vast, die antwoord wil geven op de vraag hoe de wetenschappelijke discipline Economie en Bedrijfskunde het best kan bijdragen aan de verschillende transities in de maatschappij. Momenteel zetten de universiteiten, inclusief de Open Universiteit, de eerste stappen in het
uitvoeren van die agenda.

Lees het hele stuk in het Magazine van de Open Universiteit.

Hoogleraar Strategisch Management Myriam Cloodt van de Open Universiteit
Beeld: OU
Deel via: