Sinds de introductie van ChatGPT in december 2022 heeft AI een groot deel van de wereld veroverd, waaronder de academische wereld. Dit gebeurde grotendeels zonder veel tegenstand van politici, beleidsmakers en universiteitsbesturen, ondanks een groot aantal problemen. In een nieuw artikel stellen onderzoekers van de Radboud Universiteit dat verzet tegen AI in de academische wereld zowel mogelijk als noodzakelijk is.

Het is niet de eerste keer dat universiteiten verstrikt raken in ontwikkelingen die achteraf als problematisch worden gezien, legt Olivia Guest uit, computationeel cognitiewetenschapper aan de Radboud Universiteit en hoofdauteur van het artikel. ‘Van verbrandingsmotoren tot tabak, universiteiten zijn in het verleden gebruikt om nu controversiële producten wit te wassen. Lange tijd wees de tabaksindustrie bijvoorbeeld op onderzoek dat zij aan universiteiten subsidieerde om te beweren dat tabaksproducten gezond waren.’

De onderzoekers leggen uit dat de huidige kritiekloze acceptatie van AI op het hoogste niveau van universiteiten eigenlijk in strijd is met wat de meeste studenten en medewerkers willen. ‘AI wordt vaak zonder echt debat of toestemming in onze klaslokalen en onderzoeksomgevingen geïntroduceerd’, zegt Van Rooij, coauteur en hoogleraar computationele cognitiewetenschap aan de Radboud Universiteit. ‘Het gaat niet alleen om het gebruik van tools zoals ChatGPT. Het gaat om de bredere invloed van de tech-industrie op hoe we lesgeven, hoe we denken en hoe we kennis definiëren.’

‘Uit onderzoek na onderzoek blijkt dat studenten deze kritische denkvaardigheden willen ontwikkelen, niet lui zijn en dat een groot deel van hen voorstander is van een verbod op ChatGPT en soortgelijke tools op universiteiten’, zegt Guest. Door zich uit te spreken, willen de onderzoekers laten zien dat de ‘onvermijdelijkheid’ van AI slechts een marketingframe is dat door de industrie wordt gepropageerd en dat verzet veel meer mogelijk is dan we vaak zien.

Guest, van Rooij en collega’s sommen in hun paper een groot aantal problematische aspecten van AI-technologie op. Deze variëren van milieukwesties (het gebruik van enorme hoeveelheden energie en grondstoffen) en illegale arbeidspraktijken (zoals plagiaat en diefstal van andermans geschriften) tot het risico van verlies van vaardigheden van studenten.

Lees het hele artikel op de site van de UR of het originele artikel hier.

Artikel O. Guess, et. al.
Deel via: