Kijk niet alleen naar de financiële winst van bedrijven, maar ook naar wat ze doen voor de maatschappij. Daar hamert hoogleraar Banking and Finance Dirk Schoenmaker (Rotterdam School of Management) op: “Tegenwoordig gaat het alleen nog om de aandeelhouders en de rest van de maatschappij telt dan niet mee.”
Samen met Wander Marijnissen van strategisch adviesbureau ftrprf lichtte hij 23 AEX-genoteerde bedrijven door. Kortgezegd: van de economische groei van de bedrijven trokken ze de ecologische schade af. En de sociale waarde telden ze erbij op. Philips en NS scoren daarin goed, Tata Steel en Heineken juist niet.
Tata Steel staat in het lijstje van 23 bedrijven stijf onderaan met een score van -12. Wat betekent dat? Schoenmaker: “De schade voor de maatschappij kost 12 keer zoveel als de totale financiële waarde van het bedrijf. Tata Steel stoot CO2 en fijnstof uit. Door fijnstof sterven mensen eerder. Onze conclusie: steek geen 2 miljard euro subsidie in Tata Steel. Je hebt staal nodig, maar niet op deze manier.”
Heineken bungelt ook onderaan met een score van -0,97. Daar hebben de onderzoekers gekeken naar de schaduwprijs van alcohol. De schaduwprijs zijn de maatschappelijke kosten of baten van een bepaalde eenheid. Marijnissen: “Veel schaduwprijzen zijn beschikbaar vanuit onderzoek. De schaduwprijs van een liter alcohol was er nog niet. Die hebben we zelf afgeleid uit verschillende onderzoeken. Daar hebben we gekeken: wat kost alcoholgebruik voor Nederland? Denk daarbij aan uitval op werk, verminderde productie, ziekte, criminaliteit.”
Lees het hele bericht op de site van de EUR.