Hoe kunnen ICT-docenten hun vakgebied bijbenen in een wereld waarin technologie voortdurend verandert? In zijn promotieonderzoek introduceert Reza Esmaili een vernieuwende aanpak waarin docenten niet alleen kennis overdragen, maar zelf actief blijven leren, in samenwerking met studenten en professionals uit het werkveld.
Als docent en onderwijsmanager van de ICT opleiding aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) ervoer Reza Esmaili dagelijks hoe er een kennis-mismatch kon ontstaan tussen ICT docenten en het ICT-beroepenveld. De technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat er in het beroepenveld continu nieuwe skills worden gevraagd van de ICT-docenten. Tegelijkertijd hebben de docenten weinig ruimte voor actuele kennisontwikkeling, gegeven de werkdruk vanuit het bestaande onderwijs. Bovendien wordt een curriculum vastgelegd voor vier jaar en is het lastig om dit aan te passen.
In zijn onderzoek introduceert Reza een vernieuwende samenwerking tussen de HvA en ICT-bedrijven. Hierin worden teams gevormd waarin studenten, docenten en professionals samen actuele vraagstukken aanpakken. Uniek aan deze aanpak is dat docenten niet alleen de rol van begeleider hebben, maar ook actief deelnemen als lerende. “De rol van de docent verandert fundamenteel,” stelt de onderzoeker. “Door zelf weer te leren en samen met studenten en professionals kennis te ontwikkelen, ontstaat een continue wisselwerking tussen onderwijs en praktijk.”
Lees het hele bericht op de site van de Universiteit voor Humanistiek
