Op 23 juni sprak Marc Schuilenburg, hoogleraar Digital Surveillance aan Erasmus School of Law, zijn oratie uit. In zijn rede getiteld Making Surveillance Public, bespreekt Schuilenburg de effecten van digitalisering en algoritmisering op het veiligheidsvraagstuk.

De Amazon videodeurbel Ring en de elektrische auto’s van Tesla lijken heel verschillend, maar het zijn beide manieren van digitale surveillance, waarbij grote hoeveelheden data met algoritmes worden ontsloten met als doel de samenleving veiliger te maken. Schuilenburg stelt de volgende vragen: hoe kan de opsporing en handhaving van criminaliteit zoveel mogelijk profiteren van deze nieuwe vormen van digitale surveillance? En hoe kunnen ethiek en de rechtsstaat deze nieuwe technieken beheersbaar en controleerbaar houden?

“Making Surveillance Public, de titel van mijn oratie, is voor mij het kernbegrip om op deze vragen een antwoord te geven. Het ‘publiek maken’ van surveillance is allereerst gebaseerd op het idee dat met digitale surveillance de activiteiten van personen zichtbaar worden gemaakt, maar dat de toepassingen die hiervoor worden gebruikt vaak onzichtbaar blijven voor het grote publiek. Dit heeft echter ook betrekking op de maatschappelijke rol van surveillance, ze draagt bij aan de veiligheid, waarbij veiligheid kan worden beschouwd als het publieke goed”, aldus Schuilenburg.

Lees verder op de site van de EUR.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA