Het platform X (voorheen Twitter) is een uniek voorbeeld van de wisselwerking tussen waarheid en fictie. Elon Musk, de eigenaar van X, positioneert zijn platform als een digitale publieke ruimte waar iedereen wordt uitgenodigd om zelf de media te worden. Tegen zijn 212,5 miljoen volgers (gegevens van januari 2025) zegt hij: “Jullie zijn nu de media.” Maar is dat wel zo? Dit artikel analyseert de complexe relatie tussen waarheid en fictie op X, met het concept van onmiddellijkheid (immediacy) als centraal analysekader.

Het artikel van Yuliya Hlushko, oorspronkelijk verschenen in Diggit Magazine, vecht de uitspraak van Musk, “Jullie zijn nu de media”, aan en stelt dat het sociale mediaplatform X de grens tussen waarheid en fictie vervaagt – een fenomeen dat wordt aangestuurd door de algoritmen van het platform, de mogelijkheden ervan en, het belangrijkste, de persoonlijke overtuigingen van Musk, die onder het mom van empowerment desinformatie versterken. Aan de hand van het voorbeeld van de pagina van Elon Musk op X laat het artikel zien hoe het platform een vijandige epistemische omgeving bevordert waarin informatie wordt vertekend.

Lees het hele artikel in de Salon.

Deel via: