Niilo Valtakari, onderzoeker Social and Affective Computing aan de UU, probeert op basis van een video te voorspellen of een kind te maken heeft met internaliserende of externaliserende problemen: “Mijn onderzoek laat zien hoe machine learning in combinatie met psychologie nieuwe inzichten geven over gedrag.” Hij traint een classificatiesysteem dat op basis van video, angstklachten kan herkennen.

Ik werk met een YOUth-dataset waarin kinderen en ouders met elkaar communiceerden via schermen in dezelfde ruimte. Ik gebruik video-opnames van hun gezichten, audio-opnames en opnames van hun kijkgedrag (eye-trackinggegevens). Aan de kinderen en hun ouders werd gevraagd om een gesprek te voeren over iets waarover ze onlangs ruzie hadden gehad. Of juist om een gesprek te voeren dat samenwerking stimuleert, zoals het plannen van een verjaardagsfeestje.”

We combineerden de gedragsmaatstaven die uit de video’s kwamen, met scores uit een vragenlijst over externaliserend en internaliserend probleemgedrag. Vervolgens voerden we deze informatie in een machine learning-classificatiesysteem. Met driekwart van de gegevens trainden we het systeem. Met de resterende kwart testten we hoe goed het classificatiesysteem de symptoomscores van de kinderen kon voorspellen. Het doel van ons onderzoek was om een classificator te trainen om probleemgedrag te voorspellen zoals gemeten door de vragenlijst.”

Waarom is het belangrijk om hier onderzoek naar te doen?

“Omdat het laat zien hoe je deze machine learning-methoden kunt combineren met psychologie om een beter inzicht te krijgen in gedrag. We leren de interacties tussen ouders en kinderen beter begrijpen. Het stellen van een diagnose kost veel tijd en dit zou het proces mogelijk kunnen helpen. We kunnen het nog niet gebruiken om angstige kinderen te classificeren, maar het is een stap in de goede richting. Er bestaat ook nog veel onzekerheid over psychische gezondheidsproblemen bij kinderen: de symptomen die ze vertonen, verschillen vaak van die bij volwassenen. We hopen meer informatie te krijgen over hoe angst zich manifesteert in het gedrag van kinderen.

Lees het hele bericht op de site van de Universiteit Utrecht.

Beeld: Basem Assiri and Mohammad Alamgir Hossain
Deel via: