Met de hulp van AI slaagt het Gentse bedrijf AlfaSent erin om emoties in teksten te herkennen. Een mooi voorbeeld van taaltechnologie, een domein dat aan een steile opmars bezig is. Oprichtster en UGent-alumna Ellen De Geyndt: “Ik was al altijd geïnteresseerd in zowel taal als technologie, maar ik was me er niet bewust van dat ik die twee kon combineren.”
AlfaSent is een spin-off van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte. De faculteit zet al een tijd in op taaltechnologie, en biedt sinds kort ook een unieke opleiding taaltechnologie aan. De Geyndt: “AlfaSent is een softwarebedrijf dat met AI-gebaseerde software bedrijven helpt om feedback sneller te analyseren. (…) We analyseren het sentiment in de beoordelingen. Als je bijvoorbeeld in een review schrijft dat het ontbijt zo lekker was dat je alleen al daarvoor zou terugkeren naar het hotel, wil je zeggen dat je het ontbijt niet gewoon goed vond, maar uitzonderlijk goed. Die nuance leren wij de software aan, zodat een bedrijf niet gewoon ziet dat er positieve feedback is, maar dat de feedback op het ontbijt in dit geval uitzonderlijk goed is. AlfaSent moet dat op termijn volledig zelf kunnen en uit de context nieuwe dingen leren.”
Lees het hele bericht op de site van de UGent.