Wanneer een organisatie sterk de nadruk legt op het bevorderen van positieve relaties, kan dit ertoe leiden dat mensen negatieve feedback als bedreigend voor die relaties beschouwen. Aan de andere kant, wanneer de organisatie de focus legt op prestaties, zullen de werknemers feedback juist zien als een kans om die prestaties te verbeteren. Organisatiewetenschapper Akvilė Bouwens van de Vrije Universiteit Amsterdam licht toe: “We zien dat de manier waarop organisaties feedback gebruiken van invloed is op hoe mensen feedback zoeken. Vooral in bedrijven waar duidelijke regels en verwachtingen zijn voor feedback en het normaal is om feedback te geven en te krijgen, zijn mensen eerder geneigd om feedback te vragen. Zij schatten de risico’s van het vragen van feedback dan lager in.”

Volgens Bouwens is het belangrijk dat mensen vrijuit kritisch en eerlijk met elkaar kunnen praten. “De resultaten tonen aan dat door een overmatige focus op positieve relaties, het geven van negatieve feedback riskanter kan voelen. Daarom is het essentieel dat het hogere management duidelijke normen van openheid vaststelt en deze praktiseert door zelf open te zijn en actief om feedback te vragen. Door binnen de organisatie kwetsbaarheden te delen en niet alleen successen, maar ook mislukkingen eerlijk te erkennen, kan dit worden aangemoedigd. Het hogere management moet hierbij zelf het voortouw nemen om een feedbackcultuur te bevorderen die de ontwikkeling en prestaties binnen de organisatie stimuleert”, concludeert Bouwens.

Bericht op de site van de VU.