In verband met het omlaag brengen van de CO2-uitstoot zouden treinreizen vluchten moeten vervangen. Is dat wel haalbaar? Algemeen directeur van EAISI Carlo van de Weijer (TUe) rekende voor dat het technisch onmogelijk is een significant deel van de huidige vluchten te vervangen door directe treinen. Oded Cats, hoogleraar Passenger Transport Systems aan de TU Delft, reageert in dit informatieve stuk op de site van Cursor.

Hogesnelheidstreinen zullen helaas nooit een serieus alternatief zijn voor de luchtvaart, stelt Carlo van de Weijer. “Van Amsterdam naar Brussel, Londen of Parijs is prima met de trein. Maar als je kijkt naar het rendabel en efficiënt vervangen van alle vluchten door treinreizen, dan gaat dat slechts op voor 2,5 tot 5 procent van de huidige vluchten.”

Oded Cats beaamt dat wereldwijd slechts een klein deel van de vluchten door de trein kan worden vervangen en dat zelfs binnen Europa het vliegtuig ook in de toekomst de primaire vervoerswijze zal blijven voor veel verbindingen. “Voor korte afstanden is de auto vaak de voorkeursoptie voor velen. Maar op de middellange afstand kan de trein op bepaalde verbindingen de auto én het vliegtuig verslaan. Op deze middellange afstanden van zo’n 400-500 km, kan de trein concurrerend zijn. Hiervoor moet de trein snel, betrouwbaar en voordelig zijn, evenals frequent vertrekken.”

In Spanje gebeurde er iets interessants toen er een hogesnelheidstrein kwam op het traject Madrid-Barcelona: het meest bevlogen traject ter wereld in aantal vluchten. Toen die trein werd geïntroduceerd gingen veel mensen daar gebruik van maken, maar het vliegverkeer nam niet af. Het totaal aantal reizigers op dit traject nam toe. Meer aanbod van opties zorgde voor meer reizigers. Dit kan een les zijn om mee te nemen voor haalbaarheidsstudies voor toekomstige treinverbindingen, samen met andere factoren.

Lees het hele, uitgebreide stuk op de site van Cursor.

Vliegverkeer tegenover treinverkeer
Beeld: Europese Commissie
Deel via: