Consumenten hebben een voorkeur voor voedsel dat volledig of gedeeltelijk is gemaakt van ingrediënten die anders verspild zouden zijn, zo blijkt uit onderzoek van VU-wetenschapper Anna de Visser-Amundson. Maar ondanks het enthousiasme van consumenten voor ‘gered voedsel’, is het lastig om dit goed te verkopen. Uit het onderzoek van de Visser-Amundson blijkt dat marketeers hier deels verantwoordelijk voor zijn. “Marketeers koppelen gered voedsel vaak aan afval en proberen consumenten te overtuigen dat ‘afval lekker is’, terwijl dit niet de juiste manier is.”

“Een praktijkvoorbeeld uit het onderzoek is de presentatie van ‘lelijke’ pompoenen (ze waren beschadigd door zomerhagel) op een restaurantbuffet. Hoewel deze pompoenen veel aandacht trokken, waren consumenten eerder geneigd pompoen te kopen wanneer de pompoen niet goed zichtbaar was, bijvoorbeeld als onderdeel van een wrap. Dit onderstreept het belang van het op een bepaalde manier presenteren en promoten van gered voedsel, zodat het aansluit bij de wens van consumenten om op een sociaal verantwoorde manier te handelen, zonder negatieve associaties met afval, aversie of afkeer op te roepen”, legt de Visser-Amundson uit.

Lees hier het hele bericht op de site van de VU.