Een toekomstbestendige universiteit kan niet zonder anarchistisch en utopisch denken. Dat stelt Elke Van dermijnsbrugge, onderzoeker en docent aan NHL Stenden en specialist in onderwijskunde en radicale verandering. Op 27 oktober is ze keynotespreker tijdens het evenement ‘Make it happen’ in House of Connections. Daar gaan deelnemers in gesprek over de rol en relevantie van de universiteit in de 21e eeuw. Van dermijnsbrugge: ‘Wat staat er werkelijk op het spel als we van onderop besluiten het anders te doen?’
Van dermijnsbrugge werkte lange tijd in het internationale onderwijs en is inmiddels al jaren actief als onderzoeker in het hoger onderwijs. In haar onderzoek richt zij zich op speculatief en utopisch denken. Hoe kan er van onderop, bijvoorbeeld binnen een universiteit, worden samengewerkt om verandering mogelijk te maken? ‘Samen schetsen we hoe de universiteit er in 2055 uit kan zien en ontwikkelen we strategieën om daar te komen. Ik noem dat een provocatieve, positieve prikkel. Hoe kunnen we vanuit onze huidige context toewerken naar een betere versie? Dat is realistisch utopisch denken.’
Van dermijnsbrugge erkent de uitdagingen van dit moment. Volgens haar zijn er grote, onderliggende problemen. Zo ziet ze in het onderwijs – en niet alleen bij universiteiten – een sterke drang om alles te meten. ‘Er is sprake van hyperkwantificatie. Prestaties van leerlingen en studenten worden gekoppeld aan de economische groei van een land: hoe beter we cijfermatig presteren, hoe gunstiger dat is voor de economie. Maar dit heeft grote gevolgen voor de leerervaring van studenten en de rol van docenten. Wat niet meetbaar is, telt niet.’ En er is de commercialisering van universiteiten en een toenemende druk op de academische vrijheid.
Lees het hele bericht op de site van de RUG.
