Een aantal grote ontwikkelingen in het hoger onderwijs lijken in tegenspraak met een belangrijk element van kritisch denken, betoogt Tina ten Bruggencate (onderzoeker bij Mens en Technologie van Fontys Hogescholen). Ze dreigen het kritische denken bij studenten en docenten zelfs te ondermijnen.

Ten opzichte van vroeger is in het huidige hoger onderwijs veel vakkennis, vakinhoud en structuur verdwenen. Er wordt weinig theorie aangeboden en in het hbo zijn hoorcolleges soms helemaal in de ban gedaan. Studenten kunnen informatie zelf opzoeken, wordt wel beweerd. Onderwijspsychologen en cognitieve psychologen beweren juist dat studenten in de eerste jaren van hun studie juist inhoud en structuur nodig hebben. Vakkennis is bovendien een voorwaarde voor kritisch denken, dat om betrouwbare informatie vraagt. Men kan niet kritisch denken zonder gedegen kennis te hebben. Bovendien zien zowel studenten als het werkveld deze vakkennis als een belangrijke competentie.

In de eerder in ScienceGuide verschenen artikelen van Meester, Bergsen en Kirschner (2017) en Jansen (2023) wordt dit helder uitgelegd. De belangrijkste conclusie van beide artikelen is dat kennis en vaardigheden onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en dat de ontwikkeling ervan bij studenten niet vanzelf gaat. Studenten hebben docenten nodig die de vakkennis op een effectieve en gestructureerde manier overdragen.

Lees het hele stuk op de site van Scienceguide.