Universiteiten moeten kunstmatige intelligentie (AI) actief integreren in hun onderwijs in plaats van het buiten de deur te proberen te houden. Dat betoogt Bas Donkers, hoogleraar aan Erasmus School of Economics, in een bijdrage voor Economisch Statistische Berichten (ESB). Volgens Donkers is het ‘zinloos’ om AI te weren op een moment dat zowel studenten als toekomstige werkgevers er al volop gebruik van maken.
Hoewel de economische impact van AI op de nationale welvaart volgens recent onderzoek beperkt lijkt, zijn de gevolgen voor de arbeidsmarkt groot, schrijft Donkers. Vooral wanneer AI menselijke arbeid vervangt in plaats van ondersteunt, verandert het takenpakket van werknemers ingrijpend. Studenten moeten daarom worden voorbereid op een toekomst waarin AI een vanzelfsprekend onderdeel is van hun werk.
Toch reageren veel universiteiten volgens hem met een ‘freeze-reactie’: er worden strengere regels opgesteld, opdrachten worden vervangen door examens en er wordt geprobeerd AI-gebruik te ontmoedigen. Daarmee doen onderwijsinstellingen zichzelf en studenten tekort, vindt Donkers. ‘Opdrachten bereiden studenten beter voor op de arbeidsmarkt dan examens, juist omdat ze praktijkgericht zijn en vaak in groepen worden uitgevoerd.’
Donkers pleit ervoor om AI-vaardigheid expliciet op te nemen in de leerdoelen van opleidingen. Studenten moeten leren welke vragen ze moeten stellen, hoe ze een goede prompt formuleren en vooral hoe ze AI-uitkomsten kritisch beoordelen. Daarnaast worden volgens hem menselijke vaardigheden als leiderschap, overtuigingskracht en doorzettingsvermogen nog belangrijker nu AI kennis- en analysewerk deels automatiseert.
Lees het hele artikel op de site van de Erasmus Universiteit Rotterdam., of lees de originele ESB-bijdrage.
Donkers opvatting gaat lijnrecht in tegen de opvatting van Iris van Rooij en Olivia Guest van de Radboud Universiteit, die juist oproepen om AI buiten het onderwijs te houden.